Aug 15, 2010

AKU...Tudung, Kasut dan Handbag

Ermm...semalam ada orang hantaq nasi beriyani kat aku, terima kasih banyak2 kerana sanggup menyusahkan diri hantaq bekalan makanan yang membuatkan diriku amat terharu sebenarnya. tapi apakan daya, aku tak bisa membalasnya...dan terima kasih juga kerana tidak memaksa mahupun mendesak..malah menerima dengan hati yang terbuka..(harap2 la kan)....buat sahabatku, jumi, terima kasih sebab belanja aku roti john and air soya sebagai juadah 'berbuka'..hehehe...tapi jumii....mana cekelat aku dari langkawi.....dah kemponan nieee.....hehehe...tapi semalam sebelum pi keja, terkejut tengok muka kat cermin...alamakkkk....pipi ku dah surut laaa...dah cengkung balik....huhu....betulla rasanya kalau tembam skett, nampak comei lagi...hahaha....tapi aku memang comeii...(sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri)...so...lepas posa ni kena workout balikkk......

Aku dan Tudung

Hehehe...tudung, jilbab, hijab, dan yang sewaktu dengannya ialah kain yang digunakan oleh wanita untuk menutup kepala sebagai patuh kepada ajaran agama untuk menutup aurat wanita. (jadi ustazah pulakkk)...

Dulu, orang sibuk pakai tudung bawal, bawal number satu, number 2, bawal manik, berlian, bawal sulam...macam2 lagi laa...aku pun termasuk dalam golongan yang gila tudung bawal jugak...tapi aku suka yang jenis sulam atau manik yang comel2 ja..sebab kalau sarat, dah macam mak datin...lepas tu orang sibuk pakai tudung bercorak cotton, aku pun sibuk jugak beli...ada satu jenama tapi dah lupa laaa....lepas tu, sibuk membelit selendang....aku pun terbabit jugak, belit selagi boleh belit..belit selendang tak pa, jangan belit kata2 sudah laa...hehehe...

Lepas tu, sibuk plak dengan tudung ariani, tudung permaisuri....hehehe...aku terjebak jugak dengan tudung ariani tu, ada awning, yang dipakai di dalam dan dililit la selendang..lepas tu, dah ariani bercorak....mahal ni siott..tapi setiap kali dapat gaji kata nak pi tengok2 saja...banyakla tengok2...paling tidak, dua tiga helai ku sambar jugak...tudung permaisuri lak lebih kepada manik2 kat awning tu, so..bonda ku lebih suka yang tu...bila demam tudung ariani dah menular, kedai2 kat jalan TAR tu pun dah mula menjual tudung ala2 ariani atau lebih kami kenali sebagai arianot...hehehe....banyak sangat...murah dari ariani...sama dan serupa cuma yang membezakannya kualiti jahitan, dan material yang digunakan...haruslah ariani yang terbaikk kan...lepas tu lama-kelamaan yang arianot pun dah bertambah2 berkualiti dan variasi lebih dari ariani sendiri....

Lepas tudung ariani, arianot, timbul pulak tudung syria...bertambah lagi koleksi tudung ku di rumah....kunjungan utama arzu, walaupun agak mahal tapi kain dia sangat lah berkualiti...aku tak penah regret la kalau beli tudung syria tu kata arzuu...dan sekarang ni pulak dah gila beli online....kalau tak ke arzu, aku online kan ajer...lebih mudah...dah tak payah nak habiskan duit untuk parking, minyak kete dan menaikkan darah bila jem padat kat tengah2 bandar kl...so....trend sekarang orang dah pakai anak tudung syria, kemudiannya dililit dengan selendang atau pakai ja tudung syria tu satu set anak dan sarungnya....yang dah dibikin dengan pelbagai corak sesuai untuk muda, remaja, dewasa dan juga orang tua..hehe..yang penting, senang nak pakai..tak payah lilit2 lagi dah...

Aku dan Kasut

Huh! penah satu ketika, raya dua tahun lepas, sepuluh pasang kasut aku beli....asalkan masuk di kaki, nampak cantik dan selesa, aku beli...lepas tu baru perasan punyalah banyak kasut yang aku beli sampai ada yang tak sempat pakai pun...kalau pakai pun, masa kat kedai kasut tu, masa try kasut nak cari saiz sesuai....membazir betoi..tapi masa tu tak plak pikir membazir...sebenarnya masa tu otak tengah serabutt...apa lagi....lelaki punya pasal laaa....adoihh...la ni tak mo dah membazir duit aku kerana serabut dengan kaum Adam ni...huhuhu...

Sebenarnya, aku tak tau naper, aku agak obses dengan kasut...kalau nampak cantik, dan pada kebiasaannya bila dah try kat kaki, mesti nampak suite jer kat kaki aku tu...makanya, mintak saiz kat promoter, dan terus bayar...hehe..itu kalau ada saiz...heheh...paling senang dan suka serta murah untuk aku, jenama Vincci laaa, tak pun jenama hidung (Nose la..)...banyak koleksi kasut jenama2 tu kat umah...ooopppsss....bukan kat umah...dalam bonet keta....hehehe....

Kisah kasut..dulu aku suka pakai kasut yang flat...tapi lepas tu, ayah selalu tegoq..dah la katek, pakai kasut rendah, tak cun langsung..cuba pakai kasut tinggi skett..baru nampak seksi...jalan tu...hahaha..tegakkan badan, dan kalau lagi tinggi, lagi tonggek bontot tu...hahaha...pandangan sorang lelaki tu....lama-kelamaan, aku pun dah berani pakai kasut tinggi...dari 1 1/2 inchi, sekarang dah capai 3 1/2 inchi...takat tu saja..kalau tinggi sangat, gayat la pulok nak jalannya.....cuma kalau yang 3 1/2 inchi ni, kena pastikan assignment yang duduk2 saja la yer..kalau kena dok berdiri dan berjalan jauh, memang rasa nak bukak kasut dan berjalan sahaja...huhu...sakit wooo betis ku...

Lagi kisah kasut...dulu, aku punya teringin satu kasut jenama Bonia ni...uishh...mahal giler masa tu....RM300++...huishh...nak boh kat kaki kasut harga tiga ratuih...hilang akal la kot...tup2 satu hari tu, ada offer....setengah harga....apa tunggu lagi cak jeng jeng..cak jeng jeng....kena tunggu gaji cak jeng jeng cak jeng jeng...masa tu gelisah gila, takut gaji masuk, offer dah habis, saiz dah tak dak....ulang setiap hari aku pi shopping complex kat aloq staq tu...sampai hari dapat gaji, teruih pi sana, dan beli..nasib ada saiz...dan kasut tu memangla untuk special occasion saja la...takkan saja2 nak pakai kasut Bonia tu kan...hehehe....

Cuma sekarang ni, aku kontrol skett kisah aku dan kasut...sebab kesian kasut2 yang mengisi ruang bonet keta aku tu....masih cantik cam tak sentuh pun ada....bila pikir cam tu, rasa membazir plak...heheh....pada kebiasaannya kita akan pakai satu2 kasut tu sampai dah rosak..baru kita tengok kasut yang lain...kesian kasut2 yang lain...hehehe....tapi sebenaqnya penyakit ni, jangkit dari mak aku...dan la ni dah jangkit kepada adik aku....

Aku dan Handbag

Penyakit ni pun jangkit dari bonda ku jugak...tapi bonda ku suka kulit...aku tak berapa sangat...janji aku rasa boleh isi barang2 keperluan ku ke tempat keja...sudah memadai...dan paling penting, chantek ler u olsss...hehehe....dulu..aku ada satu tabiat yang sama cam tabiat kasut...pantang tengok....angkat letak atas bahu, cantik dan comei bila carry bag tu...aku amik....aku amik..aku beli....lepas tu...sekali dua jer bawak...sebab rasa cam tak sesuai lak dengan baju2 yang nak digayakan...hehehe....masuk kotak...the best part....mak aku datang umah, mak aku kebas bawak balik kampung...dia lak bawak beg tu...hehehe.....lagi satu dulu....kalau adik aku beli...mesti beg tu cantik..mesti lawa...mesti suite untuk di bawa ke mana2....kalau aku yang beli...tak creative sangat....hahaha.....

Dan sebenarnya dah lama aku tak beli handbag....hinggalah bulan lima lepas.....ada offer kat sogo...aku memang suka sangat beg tu..mulanya tengah cari handbag kat mak...tetiba nampak satu handbag ni....yang leh buat handbag dan sling bag...dan juga kerana terpengaruh dengan cerita adamaya, beg yang dibawa oleh si lisa surihani tu....akhirnya...aku 'terbeli beg tu' jenama Sembonia...hehehe....nampak cam kulit..memang kulit tapi kulit cam lusuh gitu bukan kulit yang bersinar2...kulit yang cam nampak gaya2 nak sopak...aku angkut dua beg...sebab satu aku beli untuk kawan ku...sahabatku...sebagai tanda persahabatan dan tanda ingatan aku...rasanya aku tak penah bagi dia hadiah...hinggalah dia hendak bertukar tempat keja...aku rasa...aku patut bagi sesuatu pada dia....dan kerana suka design tu..aku beli handbag jugak kat dia...hehehe....so..hingga hari ni, aku carry jer handbag ni....selesa, sesuai dengan apa saja bentuk pakaian yang dikenakan dan boleh isi barang2 aku....cuma seperti biasa..mana2 beg yang aku beli pun....mestinya nak cari barang....susah...segala macam ada dalam aku punya beg....tinggai mak ayah jer tak leh masuk dalam beg tu....hehehehe.....

ITULAH KISAH AKU...TUDUNG, KASUT DAN HANDBAG...

Cuma yang pasti sekarang ni, timbullah skett kesedaran supaya aku tak membazir lagi...tapi aku masih obses kepada tudung, manakala kasut pula...masih boleh tahan lagi....itu kalau saiz tak dak, atau yang lebih bagus...kedai vincci, kedai Nose atau mana-mana kedai kasut ramai sangat orang....hehehehe.....selamat poket akuuu.....tapi dah nak raya ni...kasut raya tak beli lagi...tudung raya pun tak beli lagi...baju raya dah siap.....hehehe....bila nak p beli.....agak2....???


2 comments:

  1. wah2.... ak pun gila tudung cam hg gak.... cuma tang kasut & hbag aku slow skit...

    sbb pa... tabiat aku suka pakai hat 1 atau yg ak minat samp la cemuih... so klu aku beli bnyk2 bazir ja... bek beli satu2 ja.... sekali beli.. beli ht mahai trus.....hehehehe

    ReplyDelete
  2. hehehe....tu la dia..hang sekali beli hat mahai teruih...aku beli hat ala2 jaaa...heheheh.....berjangkit dengan bonda la wei...hahaha....tapi aku rasa sebab keja aku sama kot....kasut tu kena la pelbagai skett....ada kala tu nak bagi sesuai dengan kaler baju...hehehe....

    ReplyDelete