Aug 25, 2010

15 Ramadhan sudahhhhh.....!!!




Hari ni sudah genap 15 Ramadhan, genap 15 hari jugakla umat Islam seluruh negara berpuasa kan...seluruh dunia aku tak pasti lak sebab rasanya ada garisan waktu yang berbeza2 kan...hari ni aku dibenarkan masuk lewat sebab nak kena p cover berbuka puasa...hahaha..masuk kul 12pm, tapi aku sampai upis 1pm...okayla tu..aku memang selalu lewat sejam...hahaha.....tak perasan laa...tengok2 jam kat umah dah kul 12pm...hehehe....

Dan yang best...lagu raya dah berkumandang di corong2 radio...hahaha....bestnya....tetiba tadi aku senyum dalam keta sorang2...seronok plak rasa nak raya..mula terbayang macam2 nak beli...dan yang penting nak buat kuih raya ni....ada off dak tak tau...haha..kalau tak..malam2 la gelintey kuih bsikut Y faveret dan kuih wajib family aku...hahaha....hati dah teringat kampung dah ni..keta nak servis...tudung nak kena beli, kasut raya...aduiyaii....memerlukan duit tu...walaupun dapat bonus...huhu...banyak jugak yang aku nak kena setle....huhu..nampak ja bujang tapi banyak jugak komitmen tempias yang perlu aku lunaskan....huhu....bab ni yang wat aku pening skett....nak mintak adik...huhu...susah jugak tu...dia pun nanti ada keinginan dia tersendiri....kali ni dia beli sendiri la apa dia nak...aku tak dapek nak nolong...mintak tolong dia belikan lagi ada kot...haha..tu pun kalau dia nak tulongg...huishhh...sadis betoiii....

Dari semalam aku dok pikiaq slogan yang Fariza bagi kat aku...'Once an Asmarian always be an Asmarian'....satu ungkapan, slogan dan perangsang yang sangat membina dari kawan2 yang lama kutinggalkan tapi menjadi segar seperti kami tak pernah berpisah. Rasa cam semangat sangat walaupun aku hampir patah semangat lagi dari orang keliling yang mengecewakan...huhu....

Sebenarnya, perkara ni dah lama berlaku cuma kemuncaknya kadang2 berlaku kadang2 tidak berlaku....aku ingatkan dengan sikap aku yang tak amik port sangat dengan keadaan sekeliling dan 'orang2 tu' akan membuatkan mereka insaf....tapi...tak der maknanya..mungkin betul jugak orang kata kalau dah umoq 40 tahun tak berubah, perangai tu takkan berubah sampai ke mati la kot...ramai yang menasihatkan aku dan mengingatkan aku mengenai doa orang yang teraniaya akan dimakbul Allah...apatah lagi ini dalam bulan2 mulia ni...tapi tidak kejamkan aku kalau mendoakan perkara yang tidak baik terhadap seseorang...?kalau aku doa benda yang tak elok...seolah2 aku sama saja taraf dengan kebodohan dan kejahatan 'orang tu' kerana berdoa benda yang tak elok....aku tak tau la...konpius betoi dengan tindakan dia yang semakin hari semakin menyakitkan hati....tapi sebenarnya sakit kah hati aku...?bukan sakit tapi kecik ati...aku bukan patung cendana kan...aku manusia yang dikurniakan oleh Allah hati dan perasaan...untuk terasa....huhu...

Nak kata aku sorang yang tak suka kat dia...tipulah...ramai yang tak suka kat dia....nak kata aku sorang yang dok mengata menyumpah memaki seranah dia, bukan aku sorang saja...ramai jugak dan memang ramai lah yang tak suka dan mengata2 dia..malah kalau dia dapat dengar apa yang diorang kata kat dia...mesti dia pun tak sanggup nak dengar....huhuhu....tapi....aku yang jadi mangsa akhirnya...aku tidak tahu....kenapa, mengapa dan sejak bila...yang aku tahu, dulu hubungan aku dengan dia...okay saja...dia cam nampak dan iktiraf kewujudan aku jugak..tapi sejak dua tiga menjak ni. dia macam nak mengenakan aku saja.....tapi memang ketara benda2 tu....

Macam aku kata, kalau aku dah tak diperlukan di meja am, bagilah aku masuk mana2 desk pun aku tak kisah...kalau dah tak nak aku kat meja sukan...ataupun antaq saja aku ke biro2...aku sanggup la..tak kisahlah biro mana pun....kalau dah tak suka..buang ja aku jauh2 dari pandangan mata korang...ni hangpa semua dok dera aku...MOTIFF...???...nak psiko aku ker...?huhu....aku perasan...ada satu ketika...aku yang dikatakan senior ni diberikan asignment kalau istilah kasaq nya...cap ayam la...tak pa....tak pa...aku kuatkan semangat...cap ayam pun cap ayam laa..aku akan pastikan aku balik dengan stori yang strong....yess...i did it....lepas tu dok kira antaq p esemen orang putih...huhu...bab yang ni aku memang la lemah skett...dan aku akui itulah kekurangan aku...so tak pa la...aku kuatkan semangat...aku akan pastikan jugak stori boleh digunapakai...ayat belakang kira...nanti pandaila sub cantikkan ayat budak skolah aku tue....and i did it my way...so...misi diorang gagal lagi...huhu....cuma aku tak tau apa misi diorang kan...apa pun...tak per la..tak cover event besaq orang besaq pun takpa...lagi senang hidup aku..tak yah dok pening kepala nak check issue apa yang hebat sekarang ni....hahaha...tak pa la...sabar itu separuh daripada iman..setiap apa yang berlaku ada hikmahnya...

Tapi bila kelmarin....bos bagi kat sorang member aku suruh p join satu program anjuran Australian High Commission...terus aku terasa hati sebenarnya....huh...tapi bila tenungkan balik...tak pa lah zuriati..hang bukan pandai english pun....tak sesuai la hang untuk p attend program tu....paham2 sendiri...orang kata...cermin diri...dan ukur baju di badan sendiri....mereka yang dipilih oleh bos..sudah semestinya mereka yang layak kan...nak carry nama company .....apa raaa....so...lupakan saja semua tu....apa yang berlaku ada hikmahnya...Semalam lagi best....semua orang dia bagi rasa kerepek yang dijual oleh salah sorang staff kat sini....dia sanggup arak bekas yang mengandungi kerepek tu dari meja ke meja....tapi bila lalu kat tempat aku...dia jalan teruih saja..langsung tak dipelawa....tak pa laaa.....nasib la aku tak hadap sangat kerepek tu....tu la dia...cuma terasa itu ada laaa....alahai hati...naper la ko nak terasa dengan orang2 yang cam gitu...huhu...wat bodo jer laa...jadi bos tapi tak profesional...huhu.....ntahlaa...lantaklaa..malas nak pikiaq...sebab yang aku tau....walaupun dia baik dengan orang dikeliling aku....dia tak tau orang2 tu semua menyumpah dia bagai nak rak....aku tahu..kalau nak jadi batu api..boleh saja..tapi tak der maknanya..lantak dia dan lantak korangla...nak bodek ka nak apa ka...yang aku tahu..aku wat keja aku....elok ka tak elok ka...atas diri aku..once aku diberi tanggungjawab...aku akan laksanakan sebaik mungkin...itu moto kerja aku...by hook or by crook...aku akan siapkan..walaupun aku dah tak dak mood sebenarnya dengan suasana keja yang mcam gini...

Aku dah mencuba nasib...dah dua kali menjalani interview...cuma rezki belum menyebelahi aku..mungkin Allah masih mahu menguji aku kan...tak pa laa...lalui harungi dengan penuh kesabaran...mungkin ada hikmah disebalik kejadian...hebatnya ayat2 penyejuk hati aku ni...walaupun hati di dalam hanya Dia yang tahu.....apa2 pun.....ZURIATI ZULMI....senyumla....hehehe....so..keep on smiling....keep on laughing...and keep on happy...apa lagi aku nak...aku ada kawan2 yang sangat happening....love u olss guysss.....aku sayang kamu semuaa...budak2 ASMARIANSSSS......


Ya Allah..berikanlah aku ketenangan...betul la cam aku selalu cakap kat orang...Allah menguji umatNya atas kemampuan bukan diluar kemampuan...jadi aku harus bersyukur kerana Allah memilih aku untuk diuji menandakan Dia sayang pada aku...dan Dia tahu aku mampu untuk mengharunginyaa....cuma Ya Allah berilah aku kekuatan untuk mengharungi dugaanMu itu....


4 comments:

  1. Setiap yang berlaku ada hikmah di sebaliknya... bersabar dan terus bersabar... moga satu hari akan ada sinar di hujung terowong... berbanyaklah kita berdoa... kerana Allah Maha Mendengar... apa yang berlalu biarkanlah berlalu... kadang2 ia di luar kawalan dan kemampuan kita untuk menghalangnya... keep on smiling... because raya dah nak dekat ni... huhuhu... raya kena kerja...

    ReplyDelete
  2. thanx atas nasihat ituu.....ala..benda ni kadang2 datang seseklai jerr...

    ReplyDelete
  3. ala...aku pon masih juga xda keja...mohon mohon mohon tp xdapat2 jg interview. g itvw "DUKACITA". akhirnya aku redha (redha tau bukan pasrah) rezeki tu bukan utk aku lg. mungkin satu hari nanti suatu yg x disangka2 pulak...

    ReplyDelete
  4. sayang hang jugak zuriat! pray a lot. insyaAllah ada chaya untuk hang nnt... :)

    ReplyDelete