Sep 5, 2010

Sampai Hati Abuu......isk...isk...isk...



Inilah dia buah hati pengarang jantung aku .....comel kan..nama dia Abu singkatan kepada kelabu...heheh..nama klasik sangat.....hahaha....sejak tahun lepas, aku bela dia...usia masa aku dapat abu dalam 3 bulan kot....sangatla comel.....dan kesian sebab masa tu dia masih menyusu...aku belikan susu kucing tak mo...tapi 1st day abu sampai umah aku..perkara pertama dia buat ialah hisap jari jemari ku....sampai tertidoq...dan tabiat tu lekat lagi sampai la...kalau tak bagi tangan kat dia..siap la hidung dan dagu ku menjadi mangsa gigitan manja dia....dan kadang2 abu gigit kaki...tanda geram permintaan tak dipenuhi...lagi2 kalau aku asyik layan laptop ja...hahaha...

Tapi sejak genap usia abu setahun ni, perangai makin menjadi2 la plak..dia dah pandai memancut dan pandai buat 'bisnes' kat tempat2 awam di sekitar rumah ku....huhu....tempat yang aku dapat kesan...dalam longgokan baju..tapi yang tu aku maafkan sebab ada satu hari tu...hujan dan angin kuat dan kami semua tak dak kat umah...pintu bilik air di mana jamban abu ditempatkan..tertutup rapat...so..dia tak leh masuk dalam bilik air tu dan abu memang takut gelap....hehehe....dua tiga hari lepas...aku bersihkan stor..dan sambil nak cari charger kamera..maklumla nak raya ni kan..nak tak nak kena cari jugak charger tu..kalau tak, tahun ni tak dok plak pix family beraya...lain yang dicari..lain yang ku ketemu....huhu...memang sakit hati...dah la aku puasa...stor tu plak bukan ada kipas angin..dan penuh dengan kotak2 yang berat....patutla sejak dua menjak ini ada haruman 'enak' kat area2 stor tu..rupanya...abu telah jumpa tempat 'bisnes' yang baru....amboii..bukan satu ..bukan dua...tiga empat longgokan jugak la...huhu...nak marah pun benda dah dia buat....cucikan saja la...dan sekarang stor tu sudah diikat supaya abu tak dapat nak masuk semula ke kawasan itu....

Abu jugak dah menggatal...aku tahu dan sedar itu dan aku jugak kesian.. bukan aku tak paham kehendak kejadian Allah itu tapi...kalau aku biarkan abu keluar berkeliaran mencari teman...huhuhu...satu...aku takut dia tak balik...huhu....macam mana nak hidup kalau abu tak balik..dialah buah hati aku ....pengubat jiwa, penghibur di kala sunyi, dan teman aku berborak dan bergaduh jugak la kan....abu pernah beberapa kali terlepas kuaq...disebabkan oleh kecuaian kami dan kecekapan abu mencuri peluang....bijak jugak abu ni...cam tuan dia la kot kan...dan degil pun cam tuan jugak...malas mandi pun cam tuan dia jugak...opppsss....hehehe...memangla dia kuaq..tapi bila balik umah...huhu..nak nangis aku dibuatnya...dah la bau busuk...agaknya jatuh longkang...dan luka2 sana sini...dan loceng yang mahal...hilang....yang tu yang aku tak tahan tu....aku tatang bagai minyak yang penuh...sekali habis dikerjakan oleh tak tau la..sama ada manusia, kaum dia tau hanjeng....yang banyak kat area umah aku tue...

Dan hari ni adalah kemuncak perangai abu yang bikin hati aku sangat terluka....bukan setakat luka sebab dikerjakan oleh abu...tapi jugak luka kerana sampai hati abu mendera aku sebegini....huhu...sampai hati abu wat along camni....(masa tu sambil ayaq mata berjurai2...sakit dan sedih)...mula2...abu pecahkan tingkap dapoq...dan terlepas kuaq....okay tak pa..seperti biasa aku pujuk dia dengan ayam..sebab itu faveret food abu....tapi..kali ni..dia lebih nak berdunia luar berbanding ayam itu...
selepas 'bermain-main' dengan abu di playground belakang umah aku tu, aku berjaya menangkap abu...dan nak bawak balik ke umah...tapi tak sempat sampai...abu dah menggelupur...dan mula cakar2....aku pun lepaskan jer la..takmo la cedera kan tangan aku lagi...nak raya ni..nak salam orang malu nanti....huhu....

Aku ikut saja ke mana abu p...dan abu seperti biasa memang tak puas hati la kan...dia p sampai belakang umah jaga...dan masa tu hujan dah makin lebat...aku dah cuba pujuk dan pujuk...tapi abu semakin ganas...oleh kerana memikirkan hujan dan aku cam dah putus asa nak pujuk abu....aku pun cakapla...takpa la abu...along balik dulu..hujan lebat ni...nanti abu balik ..okay..along tunggu kt umah...so, aku pun jalan la balik...dia ikut belakang...aku ingat okay la dia nak balik..lepas tu dia menyinggah plak kat umah2 tu....so..aku pun jalan terus....sampai kat salah satu umah tu...ada longgokan pasir dan batu bata yang dipecahkan...tetiba...abu terkam kaki aku...gigit2 cam dia gigit kepala bear dia tu....sapa yang penah tengok aksi abu ni..konpem tau cam mana ganasnya aksi itu...kemudian aku tolak..dia terkam lagi sebelah kaki...memang masa tu dah rasa pedih..aku tau luka tapi tak tengok lagi..sebab dok berhempas pulas...selangkah aku jalan...masa tu juga abu terkam kaki aku...dan untuk selamatkan diri..aku baling kampit simen yang dah kosong tu...tapi abu berjaya tangkap yang paling aku terkujat giler dan menambah ketakutan aku...abu siap lompat tinggi untuk tangkap kampit2 simen tu...apa lagi aku pun angkat kaki lari...dan dia kejar lagi..aku stop..pasti abu akan terkam kaki...dan aku terpaksa meniti di tepi longkang besaq sebab abu tak berani nak seberang longkang tu..tapi bila sampai kat hujung...abu dah get ready nak terkam...aku apa lagi....lari lintang pukang la....dahla abu lari lagi laju...huhu....walaupun aku rasa dah cukup laju dan aku berada di hadapan...tapi sebab dia mempunyak keupayaan menerkam tu...aku jadi tewas....huhu....aku berlari ala2 jaguh pecut Rabuan Pit gitue...terus depan umah...nasib pagaq tak tutup...kalau tak..tak tau la apa nasib aku sebab pintu pagaq memang susah skett nak bukak....aku pun lari sekali tengok ..halamak angah tutup pintu...aiyak..jangan kunci sudah..sambil aku dok jerit 'angah, tolong along...abu menggila...(adik aku takdak, kuaq p dating)....angah tak menyahut...pintu susahnya nak bukak..abu dah terkam kaki aku lagi..memang aku terpaksa menyepak abu...huhu...dan pintu bukak aku lari lompat atas kusyen...abu pun sama jugak..sempat pulak dia terkam bahu aku....huhu...aku tolak dia...dan baling bantal kat dia...aku bangun lagi dan nak menuju ke bilik ayaq supaya kalau abu masuk situ aku akan kunci dia dalam bilik ayaq...sekali abu tak masuk daaa...aku patah balik..tengok abu kuar balik dari umah...memang masa tu aku kata lantakla nak p mana....dan sambil menangis menahan kesakitan dan kepedihan luka...aku selak suaq nak tengok apa jadi kat kaki aku...huhu...banyaknya luka...huhu...ada yang berdarah...ada yang calar saja...huhu....masa tu memang aku nangis sesungguh hati...teresak2 jugakla....



Sedih wooo...sebab abu sanggup wat kat aku cam gitu..padahal aku ni la yang bela dia dari kecik sampai besaq....makanan dia jauh lebih mahal...dan keperluan dia semua aku pastikan lengkap walaupun dalam keadaan aku sengkek..aku akan pastikan abu dapat makanan dan keperluan yang secukup dan sebaiknya...huhu...cam pengorbanan sorang ibu kepada anaknya ....gitula kan...huhuu....tapi...lepas dia wat aku...dia kuar lagi..memang masa tu aku tawakkal jugakla...kalau abu balik...tak pa la...aku terima apa jua keadaannya...tapi kalau tak balik....aku nangis la kot....kan...huhu..tapi dalam pada masa yang sama...aku bimbang sangat....kawasan umah banyak hanjeng...abu lak dia kan jarang kuaq..nanti kena buli....dan takut kena pukui dengan orang2 kat keliling sini ka...dan kereta banyak...huhu...tidakkk....

Bila adik aku cakap kata dia ada kat umah depan tu...aku pun p la panggil...masa tu aku rasa nak marah pun ada sebab orang umah tu..dok halau abu...dengan penyapu lidi...dan aku dok terpacak depan umah dia..tak plak dia bagi aku masuk untuk amik abu...kalau dia bagi..aku dah leh amik..bukan dia tak nampak aku dok berdiri depan umah dia dan dok panggil abu...apa punya orang la...sombong tak kena gaya...maklumla katanya Officer MPAJ....ada aku kisah..sok mati sama saja....huhu....bila abu dah lari disebabkan pukulan yang makin bertubi2 tu....siap orang tu leh cakap lak...dah tau aku kat depan umah dia dok tunggu abu....nyah kau pegi kau balik...huhu...masa kucing dia dok kat depan umah aku..siap aku bagi masuk dalam umah..bagi makan lagi...hampeh betoi..tak plak aku halau cam kejam..siap leh cakap elok2 lagi dengan kucing dia....tapi padanla dengan abu pun...degil nak mampus...nasib dia tak terkam orang tu cam dia terkam aku..kalau tak..aku tak tau la nasib abu masa tue...

Dan untuk hukuman....malam ni abu kena tidoq kat dalam bilik ayaq...sebab kalau dibiaqkan keluaq...dia dah tau cermin dapoq pecah..dan dia akan kuaq melalui situ...huhu.....i'm sorry busyuk2....i have to kurung u...sehinggala i dapat tingkap baru....

Ini hasil kreatif gila abu...




7 comments:

  1. adat la tuh bila berkawan dgn kucing :)

    ReplyDelete
  2. huhu..kot ya pun adat..takkan la dia sanggup ligan saya cam ligan musuh....huhu....saya lak rasa cam kena ligan dengan anjing pun ada....huhuhu....

    ReplyDelete
  3. huhu....so...ngeri tak tengok hasil ukiran kucing aku tue....

    ReplyDelete
  4. sakan weh! awat tetiba dia jadi garang? apa yg dia stress sgt tu agaknya... nmpk sakit gak tu wei... hhhmmm...

    ReplyDelete
  5. ermm...sangat sakit...sampai ke hari ni la...huhu...ada yang lebam pun...aku rasa dia geram sebab nak kuaq...dan tidak dapat melampiaskan nafsu kott...hikhikhik...almaklumla anak teruna kan...

    ReplyDelete
  6. hihihi, jgn disiksa batinnya huhuhu

    ReplyDelete