Sep 11, 2010

1 Syawal....1 hari di hari raya....

1 Syawal kali ni disambut seperti biasa oleh semua umat Islam...dan bagi family aku walaupun dalam kelompok kami yang kecil tapi tetap meriah...bagi aku meriahla sebab sambut dengan mak ayah dan adik dan juga abu....hikhikhik....seperti biasa di pagi raya, acara salam menyalam, dan kemudiannya ke masjid solat sunat aidilfitri....ermm..tapi kali ni aku p masjid titi baru...tak ramai kawan2 la pulok...ermmm...almaklumla kawan2 sebaya aku banyak yang mendirikan rumahtangga...jadi raya pertama seharusnya di rumah suami...aku jumpa mak2 depa ja la...huhu..tapi tu la kalau jumpa..kena la bersilat menepis soalan2 maut...haha..untuk keselamatan...aku salam dua tiga orang makcik saja...dan terus tunggu ayah di keta...hahaha....bukan sombong makcik tapi saya tak tau macam mana nak jawab soalan makcik..sebab tahun lepas pun dah jawab....tahun ni tak dak idea nak jawab la pulok....hehehe...

lepas solat..p umah tok...dan kemudiannya...balik dok umah saja...lepak...makan sampai buncit perut2....lepas tu..tidoq...hahaha...sampai ke petang....erm...bukan tak dak saudara mara untuk dikunjungi...tapi...banyak sangat hal keluarga....malas nak pikir....mungkin jugak dah banyak kali mak ayah aku beralah...so...agaknya kali ni...ada la tu benda yang menyentuh hati yang tak diceritakan kepada anak yang panas baran ni...jadi..untuk tidak mencetuskan sebarang pertanyaan...elok saja dok di umah...dan aku pun dah malas nak tanya....aku dah paham sangat dengan al tabiat adik beradik kami ni...tak yah la citer....lupakan saja....yang penting...aku dapat beraya di kampung...dengan mak ayah aku...di umah aku....rumahku syurgaku....apa pun terjadi teratak ku bukan setakat indah dipandang tapi indah untuk dihuni....hehehe....

cuma...kali ini, tahun pertama aku beraya tanpa si dia...erm...nampak gayanya dia memang lebih bahagia bersama insan lain...dan aku sempat menyusuri laman sosial teman barunya..siap ditag satu nukilan...dan dalam nukilan itu...terbaca aku sebaris ayat..yang si dia tidak dapat hidup tanpa teman barunya...sekarang ini teman barunya juga berada di dalam dilema..tapi tak mengapalah...asalkan si dia bahagia...apa yang penting...aku korbankan kebahagiaan aku..demi melihat orang yang aku sayang...bahagia...dia penah berkata tak dapat hidup tanpa aku...tapi ternyata itu hanyalah kata2 saja..kerana dia jugak tak dapat hidup tanpa teman barunya....jadi kali ini aku akur....erm...mungkin syawal tahun depan ada 'si dia' yang dilahirkan untuk aku...manala tau kan....doa jer la....hehehe...so...apa lagi nak citer....raya aku kali ini..adalah operasi makan memakan..untuk membesarkan kembali badan ku yang kecut itu....okayla...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI....


2 comments:

  1. Yang dilafaz di lidah seindah
    Yang disemat di hati seharusnya

    Abadikan lah hari yang terindah
    Dengan kesyukuran sinar keinsafan
    Dari mentari di fajar satu syawal
    Menitiskan tangisan syahdu

    Ceriakanlah hari dan hidupmu
    Usah dikejar bayangan lalu
    Makin ddikejar makin jauh tinggalkan
    Jadikan kenangan sebagai pengalaman..

    Selamat Hari Raya awk,,
    mohon ampun maaf sepanjang usia

    ReplyDelete
  2. bagus komen zamri zamir ni.... teruja aku sebentar... ada maksud mendalam yang harus dimengertikan... moga dapat dijadikan pengajaran... dunia tidak panjang... hidup hanya sementara... lupakan lah yang lepas2 tu... hadapi masa depan... jangan masak nasi daging lagi... huhuhu... gurau jer di bulan Syawal ni....

    ReplyDelete