Sep 9, 2010

oooo..balik kampung....oooo...balik raya.....



Perjalanan jauh tak ku rasa, kerna hati ku melonjak sama...ingin berjumpa sanak saudara yang selalu bermain di mata...nun menghijau gunung ladang dan rimba...(macam tak dak pun kat umah aku)..langit nan biru bertambah birunya...(mendung jer pun) deru angin turut sama berlalu semuanya bagaikan turut gembira....

Memang tak dak perkara yang lebih menggembirkan hati...melainkan balik ke kampung mengadap mak ayah ...dan paling best bila balik kampung untuk beraya....hehe...aku bersyukur kerana aku masih boleh beraya dengan mak, ayah dan adik di kampung...hikhikhik...almaklumla i masih solo u olss...haha..tak perlu nak sayu di hati sebab kena balik umah mertua bagai...tapi aku nak juga merasakan semua itu...sebab ada pahit dan manisnya..mungkin...hehehe....anyway tak per la..bukan tu yang nak diceritakan...

Selepas subuh solat subuh semalam, pesawat KCD 6488 bersama tiga anak kapal, adik aku, kawan dia dan my love abu..berlepas meninggalkan kotaraya kuala lumpur yang penuh dengan kesesakan dan dugaan hidup...persona merah menyusuri highway plus utara selatan dengan gagahnya...hehhe..biasala yang bawak keta pun gagah jugak....tiga kali berenti kencing dan kemudiannya sejam berenti tidoq...sebab aku dah ngantuk tahap melelong dah....dan aku sampai tepat di tanah merah jitra, orang panggil bandar darul aman konon...tepat kul 1.30pm...Best gila dapat masuk umah...dapat landing atas katil di bilik ku...tiada yang lebih indah...

Cuma masa dalam perjalanan tu, aku tak sangka aku leh jumpa pemandu yang ego...boleh aku katakan...dan selfish jugak mungkin...dan tak patut sebenarnya pemandu itu kerana dia adalah mereka yang boleh menyumbang kepada kemalangan maut di jalan raya...tapi bukan depa yang mati...orang yang mati sebab depa....kisahnya...aku meluncur dengan kelajuan 110-120km/j...had laju yang ditetapkan la...dan masa tu aku berada di lorong kanan (lorong laju)..aku bagi high beam sebagai tanda silalah ketepi kerana aku dalam kadar kelajuan nak memotong....kepada satu kete berwarna oren..yang aku tak tau apa jenis kete tu...cam kete mainan pun ada....so...keta tu ke tepi...aku ingat okay la..masa aku potong pemandu yang berupa seorang mamat...siap bukak tingkap...sebab dia rasa tak puas hati barang kali sebab aku bagi dia high beam...lepas tu....bila aku dah overtake dia...dia lak terus masuk balik belakang aku..dan bagi high beam...okay fine...aku masuk lorong kiri...dan masa tu member sebelah dia lak bukak tingkap...sengeh2...dan dia overtake aku balik....dan bawak slow depan aku di lorong kiri...so..aku overtake balik la...dan mamat pemandu tu siap angkat tangan tunjukkan arah depan...sebagai isyarat...nak ajak race dan jumpa di depan sana....huhu....aku memang panas hati jugak dah....sebab adik aku bising jer aku cam cool...adik aku dah tau aku akan speed punya...huhu...so..aku buat muka rileks...selamba...dan aku speed kete aku pada kelajuan yang biasa....tak speed mana pun....sebab ada banyak speed trap kan....dan aku tengok bayang kete tu makin lama makin hilang...aku ingatkan dia nak follow bawak laju jugak la...dok main2 overtake kan..tapi aku tengok dia slow down ja...mungkin sebab dia rasa tak berbaloi kot nak race dengan aku sebab kami comot ja masa tu...atau pun mungkin sebab muka selamba badak aku tu....atau sebenaqnya...dia tak mampu nak kejaq keta aku...hahaha...yang aku tau..last aku tengok keta tu..masa kat hentian sungai bakap kot..lepas dari tol sungai dua tue...sebab aku dah ngantuk sangat....lambatnya keta tu..aku dah sampai hentian tu dah siap tidoq seround lagi....haha..tu pun ada hati nak race dengan aku...ntah apa2.nak race pun brader..kita p sepang...i tak mainla highway plus ni..tak mencabar...hikhikhik..takabur gila siott...

apa yang aku nak sampaikan kat sini..jalan raya bukan la tempat nak tunjuk ego ker nak selfish ker....tak perlu la nak rasa ego tercabar ker bila orang bagi high beam..orang bagi lampu tinggi supaya kita ni tidak menyusahkan orang bawak slow di lorong kanan...dan yang datang tu laju..kalau dia brek emergency...boleh bahayakan semua orang...apa laaa...tapi aku tak sangka....ego sangat mamat tu....tak ingat nak balik raya ka apa...huhu..walaupun aku sebenarnya tercabar jugak..tapi aku pikir...tak payah layan orang GILA....

so..aku dah sampai kampung...dah kena wat satu adunan biskut Y...dan mula merasakan serabutnya pekan tanah merah ni...sebab dah mula jem...dan banyak kete2 besar plat luaq dah mula nak tunjuk lagak di kampung...haloooo...u olss..kat kl tak pa la nak berlagak....ni dah balik kampung....tempat orang..tak yah nak mengada2....ada aku kisah..kete korang besaq ka..mewah ka...kalau dah sama2 bayaq road tax..bayaq keta ansuran...dan boh minyak petrol yang sama...tak yah nak berlagak dengan aku...kita sama saja..cuma sebab angpa mewah..beli keta mahai...tu jaa.....huhu..serabut la orang tak sedaq diri nie....huhuhu....

esok hari raya....so...aku dah dok belek2 baju raya..tudung raya...dan mula mendapat arahan persiapan raya dari bonda yang masih di upis..menyiapkan keja sebelum cuti lama.....esok hari raya...Selamat Hari Raya...Maaf Zahir dan Batin....

No comments:

Post a Comment