Sep 16, 2010

Persona oh Persona....kau buat ku terkesima....

Aku sudah kembali bertogas....huh....walaupun berat hati meninggalkan katil, bantal, bilik dan umah yang tercenta di kampung...tapi apakan daya...inilah kisah anak rantau ...bila di kampung rasa masa berjalan begitu pantas....tapi bila nak tiba hari cuti tu....aduyaiiii...lama benor rasanya masa berjalannn....on the way balik kl...lagu balik kampung pun dah berubah lirik.....oooo balik kl...ooooo balik kl...oooo balik kl...hati sedih....oooo balik kl...oooo balik kl...oooo balik kl...hati serabut...hikhikhikhik....sorry arwah sudirman...aku rosakkan lagu mu....

Ermmm....apa2 pun...seronok aku memandu kereta persona yang menyusur lebih gagah dari masa aku balik kampung...tak der bunyi2an cengkerik dari dalam enjin lagi....dan laju jer...harap2 tidaklah aku kena speed trap kat mana2...kerana persona merah itu sentiasa wat aku terkesima....tapi aku sangat sayang kereta ini....kerana keselesaan bonet yang amat besar...hingga aku leh isi 10 orang pelarian rasanya kalau nak seludup orang ni....hahaha

Persona merah...aku bukan nak merungut mengenai hang tapi ini pengajaran yang ayah aku bagi kat aku laaa...lain kali bila rasa cam tak syok...ada bunyi2an yang merdu dari enjin mahupun apa2 tanda yang ada masalah..silalah ke kedai kereta, bengkel, workshop atau sebagainya...dengan segera....jangan dibiar lama2 kerana kalau lama2...dari satu maka banyak jugaklah rosaknya...dan jika banyak masalahnya...banyaklah jugak yang kena diperbaiki dan apabila banyak yang perlu diperbaiki..maka banyaklah pitih hok nok kena wat tubit nyo....huhuu...

Alkisah sebelum pulang ke kampung....servis..murah jer..thanx to brader Din kenalkan pomen kat kampung baru dan temankan aku sekali...kemudian esoknya ku bawa ke kedai tayar nak wat alignment balancing tuduhnya...sekali...hak hak hak....nasib ku bawa duit yang banyak jugak la....kena tukaq tayar daaa...dua bijik tayar depan sulah botakkk.....aduyai...disebabkan aku kena bawak banyak nyawa...so aku pun dengan pasrahnya...tukarla apek...lepas tu itu bengkok la...ini bengkokla....betulkan la apek...skinning pun kena wat jugak...tapi yang tu biarlah dulu ya apek....itu sport rim kasi tukar la...itu pun tunggu najib bagi bonus dua bulan gaji..boleh la apek arr...i kasi angkat yaaa....hahaha...dan kemudiannya balik ke kampung dengan selamatnya....

Dah balik kampung...ayah pulak bawak p bengkel...bunyi dekat2 area timing belt....akhirnya p bengkel ayah ku tukar timing belt..tapi bukan itu sahaja...ada benda lagi ntah apa namanya ntah....okesss...balik ayah bagi resit kat aku...hikhikhik...ingatkan leh jalan elok dah...rupanya bunyi cengkerik tu tak hilang lagi...tukaq pulak apa benda tak tau...dan semalam kete itu meluncur dengan lajunya....dengan sedapnya..tanpa sebarang bunyi pun...huh..kagum sungguh persona itu...

dan aku terkesima la hujung bulan nanti....kena cover balik la apa yang patut...huhuhuhu....tapi tak per....aku sayang kete persona ni kerana ia sangat mempersonakan....hahahaha.....kerana dia telah membawa aku dengan selamat...ke mana jua...dengan selesa....


1 comment:

  1. drive elok2... my 1st car was white satria juga sgt best! smpai skrg masih tersimpan dan menjadi toy car di kala layan kona... i likeeeeeeeeeeee! belilah barangan buatan mesia. :)

    ReplyDelete