Sep 15, 2011

UPSR..ujian penilaian sebagai rakan...

sebenaqnya...semenjak dua menjak ini membuatkan aku terpikiaq apa makna sesuatu ikatan yang dinamakan kawan, sahabat, teman, rakan dan apa saja yang sewaktu dengannya...banyak iktibar yang aku dapat dari kejadian, sembang2, gossip2, sesi luahan hati....rupanya banyak yang boleh dibuat pertimbangan terhadap apa yang dinamakan ikatan yang terjalin antara manusia dengan manusia....

dalam sesuatu situasi dan keadaan, di sinilah kita boleh menilai sesuatu nilai ikatan yang terjalin itu....betulkan aku jika aku salah tapi...orang selalu kata 'kawan gembira senang dicari kawan menangis bersama...satu dalam seribu kot' lebih kurang cam tu la kot kan...tapi kata2 itu yang watkan aku semakin ligat berpikiaq...otak pusing2 pikiaq..sampai naik pening kapla dibuatnyaaa....

bila kita senang, ramai kawan dekat..bila kita susah atau butuhkan bantuan, jarang orang mau dekat...rasanya ramai yang menjauh kot...itu belum yang tetiba jadi senyap bila kita minta tolong...ini harus dipikirkan nilai persahabatan yang macam mana harus dibalas ya...??silap2 orang yang kita tak berapa nak jadikan kawan pulak yang datang ke depan....

itu belum lagi yang tikam dari belakang....uishh..ini yang amat menakutkan tapi sering terjadi. yang pelik aku tak paham langsung kenapa situasi cam gini boleh jadi...padahal kat depan muka baik nak mampuih, orang kata pijak semut pun tak mati, lembut gigi dari lidah...sekali diam2 belakang kita..lidah dia lebih tajam daripada belati....adehhh...bahaya....apa motif pun tak tau...???mungkin jugak kita menjadi ancaman kepada dia...huhu...namun di sini...aku percaya dan yakin pada rezeki yang diberi Allah...kalau dah memang milik kita...apa pun dibuat...akan tetap jadi milik kita....kun fa ya kun.... kan....

yang lagi best, tu belum yang sudah berada di atas....huhu...tetiba kawan jadi lawan.....lupa kawan....adoilaaa....sebelum tu bukan main wooo.....nak tolong kawan la nanti, last2 dia pulak yang tutup periuk nasik kawan....lupa habis..jadi tak bercakap sama pun ada....huhu....takut untuk aku mencapai di tahap tinggi...takut aku juga menjadi lupa daratan...Ya Allah..kalau diizinMu..jangan jadikan aku manusia kejam seperti itu sekiranya aku berada di kemuncak satu hari nanti.....huhuhu....nauzubillah....

dunia penuh pancaroba....pandai2 la kita mencari insan yang layak ada di sekeliling kita..jangan pada masa gembira saja orang nak hampir..bila susah semua bertempiaran lari....dan berhati2 la jugak dalam mencari teman di sekeliling..takut pulak yang bersifat belati...tikam2 dari belakang....bahaya sunggoh...kalau yang lupa kawan ni....sendiri mau ingatlah...pandai2 la wat pertimbangan...mana nak letak status persahabatan yang dihulurkan....

renung2 kan...dan selamat beramal....:)



2 comments:

  1. kawan menangis memang tak ramai...nasib la kalau ada jgk yg sudi nk menangis sekali...hmmm....kenapa ya jadi macam ni...kadang2 tak mintak banyak pon just a shoulder to cry on....kot berat kot kepala aku ni ngeh ngeh ngeh :p

    ReplyDelete
  2. kepala hang berat dengan ilmu tuuu....hehehe..tu yang berat tuuu....tu yang susah kan..kawan nak menangis tu tak ramaiii....nak suka2 memang berlambakk....cam kat markettt....ntahla weiii...kita memang tak mintak banyak...cuma kadang2 perlukan tempat berkongsi untuk ringan beban...tapi mungkin jugak depa tak mau sesakkan lagi otak depa dengan masalah kita pulak kottt....

    ReplyDelete